Update - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Celine & Ingela - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Celine & Ingela - WaarBenJij.nu

Update

Door: Celine & Ingela

Blijf op de hoogte en volg Celine & Ingela

30 Juli 2017 | Ghana, Larabanga

Lieve allemaal,

Beiden vonden wij het weer eens tijd voor een blogje.

Deze week hebben wij een aantal dagen meegeholpen op de emergency ward. Dit is een soort spoedeisende hulp (het woord spoedeisend kan je best weg halen). Als mensen in een noodsituatie binnenkomen blijft iedereen nog best relaxt. Dat is allemaal best wennen.
Deze week hebben wij bloed afgenomen, medicijnen klaargemaakt en gegeven, infuusnaaltjes geprikt en patiënten kaarten ingevuld. Ook kregen wij de vraag om iemands 5e vrouw te worden, zo'n soort aanzoek hadden wij nog niet eerder gehad. Aankomende week splitsen we op en gaan we afwisselend op de labour ward (bevallingen) en het laberatorium (bloed afnemen bij patiënten) werken.

Van de week kwam er een jongetje van een jaar of 2 binnen op de emergency ward. Hij had een epileptische aanval waar hij zelf niet uit kon komen. Hij en zijn ouders kwamen vanuit een dorpje waardoor ze eigenlijk al te laat het ziekenhuis in kwamen. Nu moesten de ouders naar de apotheek in de stad omdat dit medicijn niet op voorraad was. De ouders hadden niet genoeg geld om het medicijn te kunnen kopen, het jongetje overleed dezelfde dag nog. Iets waarvan wij ons niet voor konden stellen dat het gebeurt, heftig om mee te maken.

Wij hebben -geloof het of niet- Afrikaanse vlechtjes laten zetten. Erg leuk om een keer gedaan te hebben! Zie de foto's voor het resultaat.

Afgelopen vrijdag zijn wij met de bus naar Larabanga gereisd. Na 3 uur gewacht te hebben zat de bus eindelijk vol en konden we vertrekken. In Larabanga aangekomen werden we meteen naar de moskee geleid, een hele bijzondere want dit is de oudste in Ghana. Wat deze moskee zo bijzonder maakt, is dat hij in 1421 niet gebouwd is, maar opgerezen uit de grond. We mochten hem zelfs aanraken (nadat we geld hadden betaald voor de "renovatie").

Hierna zijn wij verder gegaan naar het Mole Nationaal Park, om hier het weekend te verblijven. Wauw, wat is het hier mooi! We hadden uitzicht over een prachtige vallei waarin wij olifanten, antilopen, wilde zwijnen en krokodillen zagen. En rondom de huisjes liepen een aantal bavianen, best spannend. Het advies werd al gegeven om de deur dicht te doen en niet open te maken als er aangeklopt werd. Gelukkig kwam Celine met het idee de deur op slot te doen voor de zekerheid. Binnen een half uur hing er dan ook een baviaan aan onze deurklink, en probeerde de deur ook nog eens open te rammen. Vervolgens ook nog maar een stoel voor de deur gezet.

Zaterdag hebben wij de jeepsafari, de kanosafari, de nachtsafari gedaan. En zondag de walksafari. Bij de jeepsafari zagen we de olifanten van heel dichtbij, van de gids mochten we uitstappen om er naar toe te lopen. In de middag deden we de kanosafari, we vaarden midden door de jungle, wat een stilte. Bij de nachtsafari mochten we met zaklampen schijnen om de dieren te spotten. De volgende dieren hebben wij gespot: olifanten, krokodillen, antilopen, wilde zwijnen, apen, vogels en een uil. Tijdens de walksafari besloot een kudde olifanten te gaan badderen, dit konden we vanaf de kant heel goed zien.

Zondagochtend besloten Celine en Niene via de achterdeur weg te gaan en sneaky koekjes te eten voordat ze op safari gingen. Ja, je moet toch uitkijken voor de apen. Plots zagen ze de apen, snel deed Celine de koekjes in haar shirt om deze te verbergen. Dat had ze gedacht, want apen ruiken toch meer dan we denken. Met een noodvaart kwamen ze op Celine en Niene afgerend, heel snel vlogen de koekjes dan ook door de lucht. Nee, fan van bavianen dat zijn we niet.

Liefs,
Celine en Ingela

• 30 Juli 2017 - 22:17

Piet En Hennie:

Hoi Céline en Ingela,
    Wat maken jullie veel mee

• 30 Juli 2017 - 22:18

Regina En Jan:

Oh meiden wat indrukwekkend allemaal zeg.

Lieve groetjes van ons uit Frankrijk.

• 30 Juli 2017 - 22:47

N.Uwland:

Ha, wat leuk geschreven en wat een gave dingen zien en maken jullie mee, geweldig!

• 30 Juli 2017 - 22:49

Tamara :

Goed bezig!

Super gaaf om al die beesten in het wild te zien, alhoewel.. Die bavianen zijn blijkbaar erg vervelend haha.

& pijn in jullie hoofd na dat invlechten zeker? Dat doen ze echt strak....

• 31 Juli 2017 - 00:25

Mariska:

Wauw meiden, amazing!! Alles indrukwekkend, ook de vlechtjes: mooooooooi! Fijne tijd nog , probeer veel te betekenen daar. We leven/lezen mee.
    Liefs uit Lopik

• 31 Juli 2017 - 09:30

Pap & As:

Gaaf om te lezen allemaal. Jullie maken daar echt veel mee.
    Succes en veel plezier. Wij denken aan jullie.

• 31 Juli 2017 - 11:34

Marge :

Hoi dappere meiden, wat een avonturen.Wat zijn die baviaen erg slim. Wat erg dat zo,n jongetje van 2 jaar overlijdt, vanwege ouders geen geld hebben,,jullie hebben al veel mee gemaakt? Ik denk aan jullie.

• 31 Juli 2017 - 13:18

Linda Stigter:

Oh, wat leuk om te lezen allemaal! Wat een avonturen zeg!
    Wel erg dat dat jongetje met epilepsie overleed doordat er te laat/geen medicatie op tijd was!
    Wat leven wij hier dan fijn!
    We wensen jullie nog heel veel plezier en avonturen! En pas op voor de apen en olifanten en mannen die
    graag een Hollandse vrouw willen!

• 31 Juli 2017 - 15:46

F.Sikkema-Drenth:

Dag lieve nurses,
    Een indrukwekkend reisverslag met diverse belevenissen.Zowel droevig als ontmoetingen met allerlei dieren.Dat huwelijksaanzoek vind ik helemaal hilarisch!En pas vooral op apen zowel als op de mannen..War wil je met zulke mooie vrouwen! Ik leef intens met jullie mee.liefs oma.

• 31 Juli 2017 - 22:16

Nico En Aartje:

Hoi meiden, geweldig, dat aanzoek wat jullie nog niet eerder hadden gehad,
    maar wat moeilijk als zo'n jongetje van 2 overlijd.
    We wensen jullie nog een goede tijd toe daar in dat verre Ghana,
    en hopen dat jullie daar nog veel goede dingen mogen doen.
    Liefs.

• 01 Augustus 2017 - 15:06

Pa En Ma:

Wat een avonturen!! Jullie hebben nu al meer beleefd dan wij tot nu toe in ons leven